Van ‘Like’ naar ‘Love’.

Posted on november 22nd, 2016

Mensen en/of publiek in de juiste sfeer brengen is een kunst en die kunst heet ‘mood management’. Voor u als merk of ‘brand keeper’ is het interessant om te weten wat mood management kan doen voor de kracht van uw communicatieboodschap. Wanneer u als merk besluit een evenement te organiseren hecht u hoogstwaarschijnlijk belang aan het bereik en bestendigheid van uw boodschap. Het vergroten van de communicatie waarde en duurzaamheid van uw evenement doet u in de eerste plaats met mood management.

 

Een waar gebeurd verhaal ter illustratie…

Je organiseert een cool feest, nee sterker nog…een serie coole feesten en je bent de talk of the town! Na het 3e feest weet men ongeveer waar je voor staat, wat het DNA van het feest is, wat voor soort muziek er gedraaid wordt, wie men verwacht en wat men kan verwachten aan acts & entertainment. The word is out en iedereen is er. Om echt indruk te maken boek je voor het 4e feest een top DJ uit het buitenland; de hele stad heeft het erover, de kaartverkoop loopt als een dolle en de verwachtingen zijn hoog gespannen…

De zaal loopt vol en de opwarm DJ is lekker bezig, het feest kan beginnen! Maar als de top DJ eenmaal is begonnen zie je tot je schrik dat de verwachtte euforie uitblijft. De handjes gaan niet de lucht in; er ontstaat geen chemie tussen de vloer en de DJ. De verwachtingen zijn zo hoog gespannen dat iedereen wacht op… tja waar wacht het publiek eigenlijk op. Het zou nu toch wel een keer moeten gebeuren?!

Soms snap je niet helemaal waarom dingen (niet) gebeuren, waarom er geen sfeer ontstaat, waarom de dansvloer niet losbarst. Dat kan. De verwachtingen zijn soms zo hoog dat iedereen aan het wachten is op hèt moment en omdat ze aan het wachten zijn ontstaat dat moment niet… Een prachtige catch 22.

Wat je wel snapt is dat je in de actie moet. Wat ga je doen? Hoe breng je de zaal in vervoering? Hoe neem je ze toch mee in het verhaal? In dit geval was het antwoord verrassing! Zoals het antwoord in onze business zo vaak verrassing zal zijn. Je moet het publiek dan echt even op het verkeerde been zetten.

Onze oplossing was in dit geval een black out; niet alleen even de muziek stoppen, maar ook het licht uit. Langzaam draaiden we het licht en de muziek weg. Zo’n complete black-out zorgt voor verwarring, zeker als je het net even te lang laat duren.

Wij lieten het wel 3 à 4 minuten duren. Dat gaf ons de tijd om naar de DJ toe te gaan, uit leggen wat er gebeurde, waarom en om samen te overleggen wat de beste plaat zou zijn om zo weer op te zetten. We vertelden de licht jockey dat hij zodra hij weer het eerste geluid hoorde alleen maar een enkele spot op de DJ mocht zetten en zodra de sample erin knalde hij de dansvloer pas in lichterlaaie mocht zetten.

Het wachten daarna was op het joelen en fluiten van de mensen, het punt van de eerste irritatie. Dat moesten we net voor zijn. Dit betekende goed luisteren naar die paar voorlopers die als eerste beginnen en de rest van het publiek aansteken. Na de 2e golf van joelen en fluiten begint de vertwijfeling bij het publiek.. godsakke … het zal toch niet echt hè…

Dat is het moment om een teken van leven te geven. Het liefst met een vertraging.

Even die bass droppen, nog even een beetje pesten en dan een plaat, zoals afgesproken met de DJ met een dikke en herkenbare sample “I wanna give you devotion”… of meer van nu “Is it too late now to say sorry”.

De dansvloer ontplofte. Succes gegarandeerd. Ze hadden de avond van hun leven.

 

Een herinnering vormt zich pas bij een uitzonderlijke gebeurtenis, dus als het publiek precies krijgt wat het verwacht wordt uw evenement nooit legendarisch… Dat is wat mood management is; de sfeer van een avond actief naar uw hand zetten. De verwachtingen van het publiek sturen, de gasten bij de hand nemen om zo momenten voor ze te creëren die ze nooit meer zullen vergeten.

Met mood management vergroot u het bereik en de doeltreffendheid van de communicatiewaarde van uw evenement en is dus bij uitstek geschikt wanneer u door middel van een evenement uw merk steviger wil vestigen in het leven van u publiek als love brand. Mood management brengt u van ‘like’ naar ‘love’.

 

Marcel Pantera & Mariken van Steen